Op Visite bij Pieter Beelden in de tuin

Stichting Op Visite tovert tuin van Akkerleven om in beeldentuin

Af gelopen zomer heeft Akkerleven de entree aangepast en er een nieuwe ontmoetingsplaats van gemaakt. Deze ruimte is voor bewoners maar ook voor mensen uit de wijk een plek om bij elkaar te komen en informatie over de zorg in te winnen. Op deze manier wordt Akkerleven ook voor mensen uit de omgeving een gezellige plaats om elkaar te ontmoeten. Bij dit idee sluit de tentoonstelling van Stichting Op Visite mooi aan. Van 1 september tot en met 30 september 2017 werd de tuin van Akkerleven in Schipluiden omgetoverd tot een beeldentuin die voor iedereen toegankelijk was. De Delftse projectleider en beeldend kunstenaar riëlle beekmans kijkt uit naar de bijzondere ontmoetingen en samenwerkingen die zullen plaatsvinden tijdens deze maand met rondleidingen, presentaties en workshops. ‘Stichting Op Visite gaat met kunstwerken en kunstenaars op visite naar verschillende locaties. Dit keer zijn we met 10 kunstenaars en meer dan 25 beelden te gast in woonzorgcentrum Akkerleven te Schipluiden. We gaan altijd opzoek naar beeldend kunstenaars uit de regio omdat we dat leuk vinden en omdat ze dan een bijdrage kunnen leveren aan het activiteitenprogramma’. Uit Schipluiden doen beeldend kunstenaars Tineke van Gils en Willem Berkhout mee. Tineke van Gils komt op zaterdag 23 september meer vertellen over haar werk en aansluitend geeft ze een workshop. Op donderdag 7 september gaan we met een groep vanuit Akkerleven naar de Beeldenkas van Willem Berkhout’.

Bezoek aan beeldenkas van Willem Berkhout

Akkerleven is een van de 25 locaties van Zorginstelling Pieter van Foreest. Het is de vierde keer dat er op een locatie van Pieter van Foreest op deze wijze een beeldententoonstelling met activiteitenprogramma georganiseerd wordt. Andrea Jaszmann, Directeur Wonen, Zorg en Behandeling van Pieter van Foreest heeft na het succes van de eerdere tentoons

tellingen Stichting Op Visite gevraagd om ook in andere tuinen tentoonstellingen te maken. ‘Wij zijn enorm onder de indruk van de professionaliteit van de organisatie. Op elke locatie weten ze er weer een mooi, aansprekend en eigen evenement van te maken. Van de locaties waar ze geweest zijn, horen we alleen maar enthousiaste verhalen. Dit jaar is Midden-Delfland aan de beurt. Er is gekozen voor Akkerleven met een prachtige tuin die met de beelden er in nog mooier wordt. Wij nodigen iedereen die belangstelling heeft uit om samen met onze bewoners, medewerkers en vrijwilligers in de tuin van Akkerleven te genieten van de mooie beelden en het gezellige activiteitenprogramma.’

riëlle beekmans is initiatiefnemer van de beelden in de tuin projecten en heeft al vele bijzondere locaties en diverse beeldend kunstenaars bij elkaar gebracht. ‘Wij brengen kunst bij de bezoeker en juist in een woonzorgcentrum is dit een dankbare opdracht. Van de bezoekers krijgen we veel waardering, de beelden zijn inspirerend, ieder met een eigen expressie en gemaakt van verschillende materialen. Bewoners en bezoekers geven aan dat ze samen genieten van de tentoonstelling en de daaraan verbonden activiteiten.’

De kunstenaars komen allemaal uit de regio. Naast Tineke van Gils en Willem Berkhout zijn er beelden te zien van Adrie Huisman, Christien Rijnsdorp, Ellen Rijsdorp, Leon Perlot, Mary Geradts, riëlle beekmans, Theo Bos, en Yke Prins.

De tentoonstelling was van 1 september tot en met 30 september 2017. Dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur te bezoeken voor iedereen. Adres: Akkerleven, Veldvreugd 15, 2636 JJ Schipluiden.

Entree is vrij, donaties zijn welkom. De donaties komen ten goede aan dit project. De beelden in de tuin zijn te koop (behalve de mozaïek beelden van Willem Berkhout). Voor informatie hierover e-mail naar: stichtingopvisite@gmail.com.