Stichting Op Visite organiseert beeldende kunstprojecten op locatie.

Het doel van Stichting Op Visite is beeldende kunst toegankelijk te maken, niet door de kunst zelf te veranderen maar door de wijze van presenteren.

Op Visite zoekt bijzondere locaties en mensen om op visite te gaan. Meestal, als je op visite gaat, neem je iets aardigs mee voor de gastheer of gastvrouw. Stichting Op Visite neemt geen bloemetje of in elk geval geen gewoon bloemetje mee, maar werk van kunstenaars. Wij wachten niet af of er mensen komen naar onze tentoonstelling maar wij brengen de tentoonstelling naar de mensen. Waar de locatie en de duur van de tentoonstelling het toelaten, zijn de kunstenaars aanwezig. Hiermee hopen wij het cliché dat de beeldende kunst ontoegankelijk zou zijn te weerleggen.

De laatste jaren concentreert Stichting Op Visite zich vooral op ouderen die niet meer thuis kunnen wonen. Zij vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen kennismaken met, meedoen aan en genieten van kunst, ook op plaatsen waar je het niet meteen verwacht. Deze ouderen zijn ook een belangrijk onderdeel van de samenleving en Stichting Op Visite probeert de kunst en kunstbeleving van deze doelgroep te stimuleren.

Vele tentoonstellingen met beeldende kunst zijn in de tuinen van oudereninstellingen georganiseerd, waar men onder begeleiding een rondleiding heeft gekregen. Bovendien deden de ouderen zelf ook onder begeleiding van kunstenaars mee aan een kunstactiviteit.

Ook wordt zoveel mogelijk gestimuleerd dat de samenleving, in de vorm van buurtgenoten en omwonenden, familie en andere belangstellenden, “Op Visite” komt, komt kijken naar de tentoonstelling en zo mogelijk meedoet aan een activiteit zodat de samenleving ook daadwerkelijk binnen de muren van de instelling komt.

Een andere belangrijke doelgroep is de schooljeugd. Stichting Op Visite heeft meerdere malen schoolklassen, zowel uit het basisonderwijs als het voorgezet onderwijs uitgenodigd ook naar de tentoonstellingen te komen kijken.

Van tevoren krijgen zij een uitleg over de beelden en na het bezoek aan de tentoonstelling is er een kunstactiviteit onder begeleiding van kunstenaars.

Het is voor deze doelgroep van educatief belang om kennis te maken met kunst en zelf ook te ervaren hoe het is creatief bezig te zijn.

Op Visite is een Stichting met een bestuur bestaande uit vrijwilligers. Zij heeft geen personeel in dienst en vraagt per project aan kunstenaars om tegen een redelijke vergoeding deel te nemen.

De Stichting heeft geen eigen vermogen maar houdt een kleine buffer aan voor de instandhouding van de Stichting. Zij benadert voor elk project fondsen en vraagt subsidie aan.

Stichting Op Visite is van plan de komende jaren op deze weg verder te gaan: het toegankelijk maken van kunst door naar de mensen zelf toe te gaan en indien mogelijk, zelf ook creatief bezig te laten zijn.

Update Maart 2021

• logo streepjes rondje.jpg